We hebben tijdens en na de eerste lockdown dit jaar veel overleg gehad met onze klanten. Vooral om te kijken naar de omstandigheden, waar we mee te maken hebben gekregen en hoe je in deze situatie toch kansen kunt benutten.
Uit deze gesprekken kwamen al gauw twee vragen naar voren. Kunnen we juist nu onderhoud plegen, schoonmaken of onderzoeken inplannen? En hoe zorgen we ervoor dat zodra iedereen het gebouw wel weer in mag, er geen twijfel bestaat over de luchtkwaliteit en/of hygiëne in het gebouw?
Samen met onze klanten hebben we een aantal tips op een rij gezet. Deze tips hebben zij toegepast in de eerste lockdown & hier hebben ze veel baat bij gehad. Tijdens deze tweede lockdown kun jij hier je voordeel mee doen!
LAAT VENTILATIESYSTEMEN UITGEBREID CHECKEN; HOE SCHOON IS DE LUCHT IN HET BINNENKLIMAAT EN IS ER VOLDOENDE VERSE LUCHT?
Uiteraard kan dit gecontroleerd worden door middel van microbiologisch luchtonderzoek, maar daarnaast kan een datalogger die temperatuur, luchtvochtigheid en het CO-2 gehalte meet en registreert ook uitkomst bieden. Zo ontstaat op langere termijn een samenspel tussen de datalogger & de installateur. Gegevens worden verzameld, geanalyseerd & er wordt op tijd onderhoud ingepland.
LAAT HET SCHOONMAAKPROGRAMMA UITGEBREID CHECKEN; HOE EFFECTIEF IS DE SCHOONMAAKDIENST, HET SCHOONMAAKPROGRAMMA EN DE FREQUENTIE DIE WORDT GEBRUIKT?
Tijdens de eerste lockdown is in veel gevallen gekozen voor (preventieve) desinfectie van het luchtbehandelingssysteem. Dit wordt gedaan door te starten met een microbiologisch luchtonderzoek om meer duidelijkheid te krijgen in de kwaliteit en de status van de systemen. Daarnaast wordt door hygiëne onderzoek (swabs) bepaald of alle sanitair groepen niet alleen schoon ogen, maar of ze ook daadwerkelijk schoon zijn.
WVERPLAATS SCHOONMAAKACTIES DIE NORMAAL ALLEEN ‘S AVONDS UITGEVOERD KUNNEN WORDEN NAAR OVERDAG; DENK AAN HET SCHOONMAKEN VAN LUCHTROOSTERS IN HET PLAFOND OF HET REINIGEN VAN STOELEN, BUREAUS ETC.
Wanneer kantoorruimtes nu onverdag leeg zijn kunnen deze momenten perfect gebruikt worden voor grote schoonmaakacties. Zoals bijvoorbeeld het reinigen van luchtroosters. Ook al is het stof dat op de luchtroosters zit meestal niet of nauwelijks van invloed op de algehele luchtkwaliteit, ervaart men tocht vaak een gevoel van slechte luchtkwaliteit als deze roosters er vies uitzien.
Andere intensieve reinigingswerkzaamheden, zoals dieptereinigingen van de vloer en de bureaustoelen kunnen juist in deze periode ook goed uitgevoerd worden met bij voorkeur een desinfecterend schoonmaakproduct.
Ook hebben we gemerkt dat veel bedrijven ervoor kiezen om in één keer grote ruimtes geheel te laten desinfecteren. Dit om er zeker van te zijn dat bacteriën en virussen minder kans krijgen op het moment dat de panden wel weer in gebruik worden genomen.
Iedere situatie is natuurlijk weer anders en we kunnen ons voorstellen dat misschien niet alle acties uit te voeren zijn, maar wij denken graag met u mee. Neem gerust contact op met een van onze adviseurs om een plan van aanpak te maken voor uw gebouw. Zo worden kansen ondanks de lockdown toch optimaal benut.